De Ever Given is los, maar het getouwtrek is pas net begonnen. De Egyptische autoriteiten claimen bijna een miljard dollar en hebben het schip aan de ketting gelegd. Boskalis en andere hulpverleners maken aanspraak op vergoeding voor hun diensten. En dan hebben we het nog niets eens over de enorme schade die de wereldhandel heeft geleden als gevolg van de grootste opstopping aller tijden. Het zal nog een flinke puzzel worden.
Ondertussen heeft de scheepseigenaar “averij grosse” verklaard. Dit eeuwenoude principe komt erop neer dat bepaalde kosten worden verdeeld over het schip en de lading. De achterliggende gedachte is dat zeevaart een gezamenlijk avontuur is en dat schip en lading belang hebben bij bepaalde opofferingen of kosten. De verdeling wordt gemaakt door een dispacheur. Hij verzamelt alle bonnetjes, kijkt wat wel en niet voor vergoeding in aanmerking komt en een verdeling maakt op basis van de waarde van de lading en het schip. U begrijpt, het gaat nog wel even duren voor duidelijk is wie welke bijdrage moet betalen.
Staan uw goederen aan boord van de Ever Green, dan moet u er rekening mee houden dat uw lading bij aankomst in Rotterdam niet zomaar zal worden vrijgegeven. Uw verzekeraar zal eerst zekerheid moeten stellen voor uw aandeel in de kosten. Bent u niet verzekerd, dan zult u een cash deposit moet storten voor u uw goederen kunt meenemen.
Vragen over aansprakelijkheid of averij grosse? Ik help u graag.
– Jurgen Kappert, april 2021