Leveranciers Albert Heijn hangt ‘coronaboete’ boven het hoofd. Het FD vroeg mijn mening. Die is erg kort samengevat, maar ik sta dan wel lekker op de voorpagina van het FD. Als je nu een belangrijk contract sluit zul je wel iets moeten afspreken over corona. Maar om nou alle risico bij de leverancier neer te leggen?!

Het FD kopt vandaag met het nieuws dat “leveranciers van Albert Heijn een coronaboete boven het hoofd hangt“. Het ligt iets genuanceerder, strikt genomen krijg je die boete altijd van AH als je de “service level” van 98% niet haalt. Daar kun je al van alles van vinden, maar het wordt wat grillig als die boete onverkort en expliciet ook geldt als de leverancier niet kan leveren door corona of corona-maatregelen!

Albert Heijn noemt dit een normale maatregel en een eerlijke compensatie voor de lege schappen door de leverancier die steken laat vallen. Let wel: Ahold draait als een tierelier door de crisis maar toch moet het financiële nadeel van een aantal lege schappen volledig op de leverancier worden afgewenteld. Ook als die er niets aan kan doen!

Ik heb inmiddels een groot aantal “corona-bepalingen” geschreven en de gedachte is eigenlijk altijd om een redelijke verdeling van risico te vinden. Binnen het spectrum van “redelijk” (in feite een groot grijs gebied) wordt er regelmatig nog pittig onderhandeld, maar daar is niets mis mee. Over het algemeen is er van beide kanten veel begrip en na wat morren en onderhandelen ligt er gewoon een regeling waar beide partijen zich in kunnen vinden. Zo kan het ook.

Wilt u wel een nette verdeling van risico opnemen in uw voorwaarden of contract? Ik denk graag met u mee.